fredag 15. desember 2006

e åle låle låle lå låle låa



stakkars up-sjefen i tromsø. eller "tidligere" up-sjef da.
i sommer ble han tatt med nesten 2.31 i promille etter en utforkjøring. 2.31!
han forklarer selv den høye promillen slik i følge avisen nordlys:

"jeg har blitt gjort oppmerksom på av min forsvarer om at det har kommet frem at jan åge biti insisterte på å lage en joik til meg. han insisterte, satte i gang, slo vodka oppi et glass. da var "seremonien" slik at hver gang han joiket en strofe, måtte jeg drikke vodka.
jeg syntes jo sjøl at dette ble ganske så festlig. han joiket, og jeg drakk vodka.
og han joika lenge.
jeg kjente da at jeg begynte å bli mer og mer berusa."

aktor, politimester arild aaserød spurte om hvorfor holand ikke hadde nevnt vodka-joiken før.

da svarte holand:
- det er vel for å være ærlig fordi jeg syntes det hele virket litt komisk. jeg var i tvil om etterforskeren fra hammerfest ville ta meg høytidelig hvis jeg fortalte om joik på en lørdag formiddag.
holand fortalte også at biti kalte joiken for "up-joiken".

da aaserød spurte om promillemålingen på 2,31 dagen etterpå, svarte holand - fortsatt ifølge sin forklaring vedrørende alkoholinntaket den påfølgende dagen:
- det er ikke noe å legge skjul på at det ble drukket mye. jeg bestemte meg for å ta meg en fest, og når jeg bestemmer meg for det, da går det unna. da svelges det unna.

biti på sin side hadde ikke nevnt joike-leken for politiet i avhør, noe han i retten forklarte med at han "ikke hadde blitt spurt om det".

videre fulgte følgende replikkveksling:
aaserød: - var det en lang joik?
biti: - en joik kan jo vare så lenge som helst. man kan joike i 24 timer hvis man vil det.
aaserød: - denne konkrete joiken, hvor lenge varte den?
biti: - jeg tror jeg satt og joika i alle fall en halvtime, eller tre kvarter. vi satt der en god stund og skålte, og jeg joika. så prater man imellom og tar det på nytt igjen.

---

næh, gutter, hva sier dere a? skulle'n ha spikra noen paller eller?

(nb. samen og reinsdyret på bildet har ingenting med saken forøvrig å gjøre. men de tar seg godt ut.)

Ingen kommentarer: